MENÜ

A hadviselés művészete

Tartalomjegyzék

Bevezetés, néhány fontos információ
Nehézgyalogság
Könnyűgyalogság
Távolsági harcos
Tüzér
Gyrokopter
Bombázó
Támogató
Szárazföldi csatákról
Csataterek
Tengeri csaták bevezetés
1. soros hajók
2. soros hajók
Búvárhajó
Jelmagyarázat
Tippek, ötletek, tanácsok


Bevezetés, néhány fontos információ


Az egységeket ki kell fejleszteni. Az újabb és újabb egységek egyre több fejlesztési / kutató pontba kerülnek. Ahhoz, hogy gyártani tudd az egységeket hajógyárra és barakkra van szükséged. Minél magasabb szintre vannak felhúzva az épületek annál kevesebb idő lesz az egységek kifejlesztése. A felsorolásba az egységek alap képességei, költségei kerülnek be, amelyeket a felsorolt tényezők módosíthatnak.

  1. Fejlesztéssel csökkentheted az egységeid fenntartási és előállítási költségét
  2. Műhelyben növelheted az egységeid sebzését és páncélját.
    Tipp: Elég csak egy műhely és miután mindent kifejlesztettél lebonthatod nyugodtan. A műhelyben végzett fejlesztés bármelyik városodban kiképzett egységre érvényes. Minden eddigi és ezután képzett egységre érvényes lesz a műhely fejlesztés.
  3. Költségcsökkentő épületekkel csökkentheted az egységeid előállítási költségét

Az egységek csoportosíthatóak a csatamezőn elfoglalt hely szerint:

  1. Nehézgyalogság: Gőzóriás, Hoplita
  2. Könnyűgyalogság: Kardforgató, Dárdás
  3. Távolsági harcos: Kén Karabélyos, Íjász, Parittyás
  4. Tüzér: Ágyú, Katapult, Faltörő Kos
  5. Gyrokopter: Gyrokopter
  6. Bombázó: Ballonos-Bombázó
  7. Tartalék és támogató egységek: Séf, Felcser

csataterszarazfold.jpg

 

Minden egység rendelkezik bizonyos tulajdonságokkal. Ezeket a tulajdonságokat az alábbi módon lehet meghatározni:

  • Életerő: Az egység élete, ha elfogy, az egység elpusztul.
  • Páncél: Közvetlenül csökkenti a támadó sebzését.
  • Sebesség: Adott egység sebessége - ez csak akkor érvényesül,ha a seregeket nem kereskedelmi hajó szállítja. Utóbbi esetben ugyanis a kereskedelmi hajósebessége határozza meg az egységek (egységes) sebességét. Több eltérő egység kiküldésekor a leglassabb egység sebessége lesz a mérvadó, azzal haladnak, együtt, a cél felé.
  • Méret: A csatatérből (egy-egy négyzetből) elfoglalt hely.
  • Sebzés:Ennyivel csökkenti körönként az életerejét az ellenfélnek.
  • Pontosság:Az egység fegyverének a pontossága.
  • Lőszer:A felhasználható lőszer mennyisége.

 

Nehézgyalogság

A nehézgyalogság vonala a legfontosabb. Ha ez a vonal megsemmisül, akkor a csatát elveszíted. Éppen ezért a nehézgyalogság helyére beállhatnak más katonák is, amelyek persze nem hatékonyak. Ilyen katonák lehetnek a könnyűgyalogság és a lőszerüket elhasználó távolsági harcosok. A nehézgyalogság nem áll be más harcosok vonalába.


gozorias.png

hoplita.png

 

Könnyűgyalogság

A könnyűgyalogságnak igazán nagy jelentősége a fal teljes ledőlése után van (kivéve, ha a város túl van töltve). A könnyűgyalogság az ellenfél könnyűgyalogságát pusztítja. Ha ezek az egységek elfogynak, akkor nem áll más egység a helyükre. Így megnyílik az út a csatamező szélén, és a könnyűgyalogság a távolsági harcos és tüzér egységeket kezdi el pusztítani igen nagy hatásfokkal.

kardforgato.png

dardas.png

 

Távolsági harcos

A távolsági harcos egységek a fal vagy a nehézgyalogság mögött helyezkednek el, és onnan támadják az ellenfelet. A távolsági harcos egységek rendelkeznek lőszerrel, amiből minden körben egyet használnak fel - így ha kifogy a lőszerük, akkor kiállnak a csatából. Ha szükséges, akkor beállnak a nehézgyalogság helyére (ha azok elfogynak), azonban ott már nem hatékonyak, legfeljebb csak időt nyerhetünk velük - és mivel az első sorban közelharc folyik így oda nem jó a lőfegyver ezért van két sebzés és két pontosság értékük ezeknek az egységeknek.

lovesz.png

ijasz.png

parittyas.png

 

Tüzér

Elsősorban a fal rombolásra alkalmas egységek, de a fal ledőlése után eredményesen támadják a nehézgyalogságot is. Már kisebb falaknál is sikertelen a fosztás tüzérek nélkül, mert nem tudod áttörni a falat - ezért is igyekeznek a bombázók minél többet elpusztítani belőlük. A tüzér egységeknek is két sebzésük van, de a gyakorlatban ha elfogy az ágyú és/vagy a katapult lőszere, akkor kiáll a csatából így akkor a másodlagos sebzés már nem érvényesül.


agyu.png

katapult.png

faltorokos.png

 

Gyrokopter

A csatatér légvédelmi egysége. A tüzérséget védik a bombázástól. Két egységet támad csak: a Ballonos-Bombázót és a Gyrokoptert. Ha a csatamezőn nincs Ballonos-Bombázó, akkor a Gyrokoptereket támadja - ha Gyrokopter sincs jelen az ellenfélnél, akkor be sem áll a csatába, fel sem száll.
gyrokopter.png

 

Bombázó

A Ballonos-Bombázó elsődleges célja az ellenfél tüzérségnek elpusztítása. A tüzérség után támadja a többi egységet is. Minden egység csak két kört van a csatában, mert a lőszere hamar kifogy. A védekezésnél és támadásnál igen hasznos, mert egyébként a tüzérség elég nagy károkat okozhatna.

bombazo.png

 

Támogató

A csatamezőn nem kapnak helyet, a támadásokban egyetlen vonalat sem foglalnak el és nem állnak be egyetlen vonalba sem - ezek az egységek a Tartalélokok között, oldalt helyezkednek el. A séf a csapatok moráljáért felelős. Jelenleg 50 séffel 100%-on lehet tartani bármekkora csapat morálját. A felcserek az ember típusú egységeket gyógyítanák, de a jelenlegi csatamotor csak élő és holt egységeket regisztrál így ez az egység felesleges. Idővel nyilván szerepet fog kapni.

sef.png

sef.png

 

Szárazföldi csatákról

Minden játékos isteni védelemmel kezd. Isteni védelem alatt álló játékost nem lehet támadni, az isteni védelmet a sziget nézetben egy galamb jelzi . Az isteni védelem a városháza 4. szintje után (Premium fiókkal rendelkezőknek a 6-os szint után) vagy az első telep megalapítása után elveszik, onnantól támadható vagy. Előbb is elveszítheted, ha valakit megtámadsz. Az isteni védelmen túl még a vakáció mód gátolhatja a támadásaink. A vakáció módot a pálmafa  jelzi a városnév előtt. De már a folyamatban lévő csatáknál a vakáció mód sem szakítja meg a hadmozdulatokat, bár ez még nem egészen tökéletes a játékban.
A harcrendszerben a csatákat körökre osztották, és minden körben adott számú egység vehet részt, ezt a védő város városházájának nagysága határozza meg. A körök között 15 perc telik el. Lehetőség van több száz körös csaták vívására is. A hosszú csatákban előfordul, hogy kifogy a lőszeres egységek lőszere. Ilyenkor ki kell őket hívni majd ismét beküldeni, de a csapat kivonásért a rendszer 1 órás büntetést fog felszámolni, azaz a csapataid 1 órával később érnek vissza a kiindulás helyre. A morált a rendszer játékosra számolja, nem beküldött csapatra. Így ha egy csatából a sereged elmenekül a morál miatt, akkor abba a csatába már nem tudsz újabb egységekkel visszatérni.



A szárazföldi csapataid alapértelmezetten 4 féle módon tudod mozgatni:


Fosztás



A kiválasztott várost tudod vele kifosztani, megfelelő mennyiségű kereskedelmi hajót küldve, amibe majd a zsákmány kerül. A fosztogatásnál nem lehet valakit teljesen kifosztani, legalább 100 egység marad a városban mindenből. Ha van neki raktára akkor a raktárak összes kapacitásának a 6%-a lesz a védett nyersanyag. Ez alól kivételt az inaktív város ott csak 2%. A fosztásokba is bekapcsolódhatnak többen, akkor osztoztok a fosztható nyersanyagon. Szigeten belül bármelyik várost megtámadhatod, szigetenkívülről először meg kell szerezned a kikötő felett az uralmat (feltéve, hogy van ellenséges hadihajó a célpont városában).




Város védése



Ha valaki segítséget kér tőled a város megvédéséhez, akkor ezzel az opcióval tudod a csapataid elküldeni a városát védeni. Az előnye ennek a gombnak, hogy a küldetés időtartalmát megadhatod 1-8 óra között. Ha letelik a küldetés időtartama akkor a csapatok visszatérnek. Hátránya, hogy foglalja a kereskedő hajókat. Valamint ha a megadott időn túl érkezik a támadó, akkor nem tudsz segíteni, mivel nincs rá mód, hogy a város védést meghosszabbítsd: újraküldés az egyetlen lehetőség. A kikötő blokádon ezzel az opcióval nem lehet átjutni, így ha szigeten kívülről szeretnél egy várost védeni, akkor előtte le kell verned a blokádot (a kikötőről).




Katonák kiküldése



A szárazföldi csapatok városok közötti mozgatására használjuk. Előnye, hogy itt már nem korlátozott a csapatküldés ideje, és tovább is küldhető az adott városból az egység. Nem minden városba van lehetőséged sereget állomásoztatni. Az alább felsorolt városokba lehet sereget küldeni:

  • Saját városok
  • Szövetséges városok
  • Általad vagy szövetséged valamelyik tagja által megszállt városok
  • Olyan városok, amelyekhez vagy neked vagy a szövetségednek van helyőrségi joga.




Város elfoglalása



A játék során ki kell fejlesztened.

  • Fejlesztési Terület: Hadügy
  • Név: Helytartó
  • Leírás: Ha civil hivatalnokokat is kiküldünk, nemcsak kifoszthatunk más városokat, de irányíthatjuk is őket. Rövid időn belül mások vagyonából fejleszthetjük magunkat, és a seregünket bővíthetjük. Engedélyezi: Megszállás
  • Előfeltétel(ek):
    • Az Erőkar Törvénye (Hadügy)
    • Szőlő kultura (Gazdaság)

Ha kifejlesztetted, akkor lehetőséged lesz más városokat katonailag megszállni. A megszállással semmilyen gazdasági előnyöd nem lesz. Nem részesülsz a megszállt város termelésből, aranybevételéből, csupán a várost tudod használni hídfő állásnak. Sereget küldhetsz és/vagy küldhetnek oda szövetségeseid, és onnan tovább. A megszállt városból indított fosztások 10%-a a megszállt városban marad, a többit pedig kereskedő hajóid hazaszállítják a kiindulási városba, amit fosztás előtt beállítottál.





Az alapok:

A fosztás lényege, hogy a lehető legtöbb nyersanyagot elhozzuk egy másik játékos városából, lehetőség szerint kevesebb költséggel, mint amekkora a nyereségünk. Első olvasatra ez triviálisnak tűnhet, mégis sokan hibáznak amikor fosztásra indulnak.
Mint mindenhez, ehhez is illik rendesen előkészülni. A legfontosabb, hogy saját és adott esetben a szövetségünk értékrendje szerint megkeressük azt a várost, ahol annyi nyersanyagot tárolnak, aminek a piaci értéke magasabb, mint azoknak a katonáknak az utiköltsége, akikkel le tudjuk verni a megtámadott város védelmét.
Ehhez 2 alapvető dolgot kell megnéznünk: a városka raktárkészletét és a sereget ami épp ott állomásozik.
Ha ezek közül valamelyiket kihagyjuk az előkészületből, a következő dolgok eshetnek meg velünk:


  • Odamegyünk és minden kereskedelmi hajó, amit magunkkal vittünk rogyásig lesz pakolva nyersanyaggal, kapunk egy csatajelentést, ami szerint legyőztük az ellenséget. Ha szerencsénk van, kisebb veszteséggel.

  • Odamegyünk és harcba keveredünk. Az első kör rendszerint a faltörésé, ilyenkor eldönthetjük, hogy harcolunk e a bent várakozó sereg ellen, vagy ha erősebb védelmet találtunk, akkor el is menekülhetünk a fehér zászlóra kattintva.

  • Odamegyünk és kapunk egy jelentést a polgármestertől: "A csapat szállítód megérkezik ide: Polisz és vissza is fordul mivel nem nyerné meg a tengeri csatát az ott állomásozó flotta ellen."
    Ebben az esetben hadihajóval védte az alanyunk a városát, és blokád hiányában visszafordultak az egységeink (bővebben a blokád résznél)

  • Vagy kapunk egy csatajelentést: "Az egységeidet eltűntnek jelentették."
    Ebben az esetben nem vittünk gyalogsági egységeket és mivel faltörő egységekkel nem lehet várost kifosztani, az egységeink visszafordultak.Előfordulhat ilyen eltűnés akkor is; ha minimális számú egységet küldünk fosztani egy olyan városba, ahol jelentős sereg van.

Amivel érdemes számolni:

Amennyiben a fosztást nem a saját városunkból indítjuk, hanem egy megszállt városból, akkor a fosztott nyersanyagot először a megszállt városba szállítják a fosztó egységek a csata végeztével, majd onnan 10% kivételével, amit a megszállt város kap, a kereskedő hajóink abba a városba szállítanak, ahonnan a fosztásra küldött egységeink érkeztek. Amennyiben több helyről küldtünk oda sereget, úgy az utolsó kiindulópont a mérvadó.

Nagyon fontos, hogy mindíg küldjünk annyi kereskedőhajót a fosztáshoz, amivel el tudjuk hozni a fosztott nyersanyagokat.
Ha a fosztást megszállt városból indítottuk, tartsuk észben, hogy a seregünk nem indul vissza a saját városunkba, hanem a megszállt városban marad további parancsig, vagyis ha nem akarjuk, hogy dupla költségen addig maradjanak ott, amíg a kereskedőhajóink visszaszállítják a nyersanyagokat a városunkba, akkor hagyjunk meg annyi kereskedőhajót, amennyivel hazaküldhetjük őket.

Hogyan védekezhetünk hatékonyan a fosztások ellen

  • Először is ne legyen a raktárunkban több nyersanyag, mint amennyit el szeretnénk költeni. Ne felejtsük el, hogy a nyersanyag nem ér pontot, csak az épület amit építünk belőle. Ha felelslegünk van, adjuk el, vagy cseréljük el minél hamarabb, ne vonzza a fosztogatókat.
  • Legyen magas szintű rejtekhelyünk. A legritkábban indulnak ellenünk fosztásra úgy, hogy nem tudják mi van a raktárunkban. Időt és aranyat pocsékol aki ezt megteszi, így ezzel nem nagyon kell számolnunk. Ajánlott, hogy kérjünk meg valakit, hogy tesztelje a városunk kikémlelhetőségét!(lehetőleg magas szintű rejtekhellyel) Ezzel nyilvánvalóvá válik a számunkra, hogy mennyire rejtjük el kincsinket mások szeme elöl.
  • Talán a legfontosabb, mégis sokan elfelejtik, hogy legyen hadihajó a kikötőnkben. Így blokádot kell küldenie a támadónak, ami jóval lassabb mint a kereskedőhajók, ezzel is időt nyerünk. Ha nem küld blokádot a támadó, akkor a fosztás szigeten kívülről automatikusan meghiúsul. Ha látjuk amint támadnak és nincs esetleg hadihajónk, gyártsunk le egyet mielőtt beér a támadás.

  • Ha mégis úgy esik, hogy "felvillan a piros lámpa", vagyis megtámadnak, és a támadó feltehetően vagy tudhatóan legyőzne bennünket, akkor a következőket tegyük: 

  1. küldjük el a nyersanyagokat egy másik városunkba ( a fát/építőanyagot hagyjuk a végére, lásd 3. pont)

  2. amit nem tudtunk elküldeni, azt költsük el valamelyik épületre (érdemes a nyersanyagok elküldése előtt elindítani)
  3. A megmaradt építőanyagot/fát adjuk be valamelyik szigeten található bányába. Ha már úgysem tudjuk megvédeni, ne legyen a fosztogatóé.
  4. Küldjük el a katonáinkat a megtámadott városból, feleslegesen ne pusztuljanak.
  • Fejlettebb játékosok számára megszívlelendő tanácsok: falat 20as szintre húzni mivel innentől bombákkal támad 80%os pontosásggal, és a fal mögé bombázókat rakni, Ha az ellenfelünknek nincs Gyro-ja, könyüszerrel levadászhatjuk a faltörö egységeit, ezzel hosszúra elnyujtva a csatát akár gyözhetünk is ( persze fontos hogy a fal alatt még legyen gépezet vagy ember tipusú egység, hogy legyen csata ) továbbá a bombázó mellé tehetünk gyrokat is ezzel jobban növelve a csata hosszát. Ráadásul ennyi idö alatt akár segitség is érkezhet vagy marad elég időnk, hogy eltűntessük a fosztható nyersanyagot.
  • Ha megszállt városból támadnak ránk, gyorsan kikémlelni hogy mi maradt ott, általában keveset vagy semmit hagynak benne, ezzel megkönyitve azt hogy vagy mi vagy egy szövetséges társunk felszabaditsa a megszállt várost: a támadó szétszéled. és az összes fosztott nyersanyag a tengerbe hullik



Csataterek


A csatatér mérete a városháza szintjétől függ, minél magasabb a városháza szintje, a csatatéren annál több egység helyezkedik el. A kép felső részén a támadók, az alsó részen a védők, bal oldalt a tartalék egységek jelennek meg. Alaphelyzetben a támadónak először a falat kell ledöntenie a tüzér egységek segítségével. Amennyiben a város túl van töltve, akkor a fal ledöntésére később kerülhet sor, akkor ha a helyőrségi korlát alá csökken a védők száma. A helyőrségi korlátot a fal szintje és a városháza szintje határozza meg közösen. Kiszámíthatjuk a következő képlet segítségével: 250+(városháza szintje x 50)+(fal szintje x 50).
Minden négyzetben csak egyfajta egység állhat.

 

A városháza szintjének megfelelően az alábbi mennyiségű egységek férnek el a csatatéren. Az összegeket típusonként értjük, vagyis például: vagy 90 hoplita, vagy 30 gőzös fér el a legkisebb csatamező első sorában - ha mindkettőből viszünk, értelemszerűen csökken a számuk.

 

 

Tengeri csaták


A tengeri csaták is hasonlóan mennek végbe, mint a szárazföldi ütközetek - azonban, vannak lényeges különbségek. A csatarendszer 3 féle hajót különböztet meg (1. soros hajók, 2. soros hajók, Búvárhajók). A hadihajóknak is van moráljuk, de az elveszített morált nem lehet pótolni. Minden csata ugyanakkora csatamezőn zajlik, emiatt mindig ugyanannyi hajó fér el. További eltérés, hogy itt mindenki a helyén marad, vagyis a 2. sor sem áll előre (a búvárok sem mozdulnak természetesen). Azonban ha elfogy az első sor, a morál drasztikusan esik (ahogy a búvárhajók támadása által is).


csatatertenger.png

 

  1. 1. soros hajók (Törőhajó, Lánghajó, Evezőkerék Törő Hajó)
  2. 2. soros hajók (Balliszta Hajó, Katapult Hajó, Ágyú Hajó)
  3. Búvárhajó, rakétás hajó
  4. Tartalék, ellátmányos hajó




Kikötő blokkolása

 

A kikötő blokád alá vonására szolgál. Fosztás előtt, ha van hadihajó az célpont városának kikötőjében, és szigeten kívülről indítod a támadást, akkor mindenképpen szükséged van blokádra. Ha a tengeri csatát megnyered, akkor a kikötőt blokádolod, ekkor kereskedő hajók nem jutnak be a városba szigeten kívülről, és ki sem jut a városból kereskedő hajó. Tengeri csata közben sem lehet kereskedő hajókkal ki- vagy bejutni a városba szigeten kívülről.

 


Védd meg a kikötőt!

 

Ezzel a lehetőséggel bármelyik városba tudsz hadihajókat kiküldeni, de legfeljebb 8 órára. A hajók a védő oldalra fognak beállni, ha tengeri ütközetre kerülne sor. Ha a küldetés ideje lejár, akkor a hajók visszatérnek a kiindulási városba.

 


Flotta kiküldése

 

A hadihajók városok közötti mozgatására használjuk. Előnye, hogy itt már nem korlátozott a küldetés ideje, és tovább is küldhető az adott városból az flotta. Csak az alább felsorolt városokban lehet flottát állomásoztatni:

  • Saját városok
  • Szövetséges városok
  • Általad vagy szövetséged valamelyik tagja által megszállt városok
  • Olyan városok, amelyekhez vagy neked vagy a szövetségednek van helyőrségi joga.


Az alapok:

A fosztás lényege, hogy a lehető legtöbb nyersanyagot elhozzuk egy másik játékos városából, lehetőség szerint kevesebb költséggel, mint amekkora a nyereségünk. Első olvasatra ez triviálisnak tűnhet, mégis sokan hibáznak amikor fosztásra indulnak.
Mint mindenhez, ehhez is illik rendesen előkészülni. A legfontosabb, hogy saját és adott esetben a szövetségünk értékrendje szerint megkeressük azt a várost, ahol annyi nyersanyagot tárolnak, aminek a piaci értéke magasabb, mint azoknak a katonáknak az utiköltsége, akikkel le tudjuk verni a megtámadott város védelmét.
Ehhez 2 alapvető dolgot kell megnéznünk: a városka raktárkészletét és a sereget ami épp ott állomásozik.

Ha ezek közül valamelyiket kihagyjuk az előkészületből, a következő dolgok eshetnek meg velünk:


  • Odamegyünk és minden kereskedelmi hajó, amit magunkkal vittünk rogyásig lesz pakolva nyersanyaggal, kapunk egy csatajelentést, ami szerint legyőztük az ellenséget. Ha szerencsénk van, kisebb veszteséggel.

  • Odamegyünk és harcba keveredünk. Az első kör rendszerint a faltörésé, ilyenkor eldönthetjük, hogy harcolunk e a bent várakozó sereg ellen, vagy ha erősebb védelmet találtunk, akkor el is menekülhetünk a fehér zászlóra kattintva.

  • Odamegyünk és kapunk egy jelentést a polgármestertől: "A csapat szállítód megérkezik ide: Polisz és vissza is fordul mivel nem nyerné meg a tengeri csatát az ott állomásozó flotta ellen."
    Ebben az esetben hadihajóval védte az alanyunk a városát, és blokád hiányában visszafordultak az egységeink (bővebben a blokád résznél)

  • Vagy kapunk egy csatajelentést: "Az egységeidet eltűntnek jelentették."
    Ebben az esetben nem vittünk gyalogsági egységeket és mivel faltörő egységekkel nem lehet várost kifosztani, az egységeink visszafordultak.Előfordulhat ilyen eltűnés akkor is; ha minimális számú egységet küldünk fosztani egy olyan városba, ahol jelentős sereg van.

Amivel érdemes számolni:

Amennyiben a fosztást nem a saját városunkból indítjuk, hanem egy megszállt városból, akkor a fosztott nyersanyagot először a megszállt városba szállítják a fosztó egységek a csata végeztével, majd onnan 10% kivételével, amit a megszállt város kap, a kereskedő hajóink abba a városba szállítanak, ahonnan a fosztásra küldött egységeink érkeztek. Amennyiben több helyről küldtünk oda sereget, úgy az utolsó kiindulópont a mérvadó.

Nagyon fontos, hogy mindíg küldjünk annyi kereskedőhajót a fosztáshoz, amivel el tudjuk hozni a fosztott nyersanyagokat.
Ha a fosztást megszállt városból indítottuk, tartsuk észben, hogy a seregünk nem indul vissza a saját városunkba, hanem a megszállt városban marad további parancsig, vagyis ha nem akarjuk, hogy dupla költségen addig maradjanak ott, amíg a kereskedőhajóink visszaszállítják a nyersanyagokat a városunkba, akkor hagyjunk meg annyi kereskedőhajót, amennyivel hazaküldhetjük őket.

Hogyan védekezhetünk hatékonyan a fosztások ellen

  • Először is ne legyen a raktárunkban több nyersanyag, mint amennyit el szeretnénk költeni. Ne felejtsük el, hogy a nyersanyag nem ér pontot, csak az épület amit építünk belőle. Ha felelslegünk van, adjuk el, vagy cseréljük el minél hamarabb, ne vonzza a fosztogatókat.
  • Legyen magas szintű rejtekhelyünk. A legritkábban indulnak ellenünk fosztásra úgy, hogy nem tudják mi van a raktárunkban. Időt és aranyat pocsékol aki ezt megteszi, így ezzel nem nagyon kell számolnunk. Ajánlott, hogy kérjünk meg valakit, hogy tesztelje a városunk kikémlelhetőségét!(lehetőleg magas szintű rejtekhellyel) Ezzel nyilvánvalóvá válik a számunkra, hogy mennyire rejtjük el kincsinket mások szeme elöl.
  • Talán a legfontosabb, mégis sokan elfelejtik, hogy legyen hadihajó a kikötőnkben. Így blokádot kell küldenie a támadónak, ami jóval lassabb mint a kereskedőhajók, ezzel is időt nyerünk. Ha nem küld blokádot a támadó, akkor a fosztás szigeten kívülről automatikusan meghiúsul. Ha látjuk amint támadnak és nincs esetleg hadihajónk, gyártsunk le egyet mielőtt beér a támadás.

  • Ha mégis úgy esik, hogy "felvillan a piros lámpa", vagyis megtámadnak, és a támadó feltehetően vagy tudhatóan legyőzne bennünket, akkor a következőket tegyük: 

  1. küldjük el a nyersanyagokat egy másik városunkba ( a fát/építőanyagot hagyjuk a végére, lásd 3. pont)

  2. amit nem tudtunk elküldeni, azt költsük el valamelyik épületre (érdemes a nyersanyagok elküldése előtt elindítani)
  3. A megmaradt építőanyagot/fát adjuk be valamelyik szigeten található bányába. Ha már úgysem tudjuk megvédeni, ne legyen a fosztogatóé.
  4. Küldjük el a katonáinkat a megtámadott városból, feleslegesen ne pusztuljanak.
  • Fejlettebb játékosok számára megszívlelendő tanácsok: falat 20as szintre húzni mivel innentől bombákkal támad 80%os pontosásggal, és a fal mögé bombázókat rakni, Ha az ellenfelünknek nincs Gyro-ja, könyüszerrel levadászhatjuk a faltörö egységeit, ezzel hosszúra elnyujtva a csatát akár gyözhetünk is ( persze fontos hogy a fal alatt még legyen gépezet vagy ember tipusú egység, hogy legyen csata ) továbbá a bombázó mellé tehetünk gyrokat is ezzel jobban növelve a csata hosszát. Ráadásul ennyi idö alatt akár segitség is érkezhet vagy marad elég időnk, hogy eltűntessük a fosztható nyersanyagot.
  • Ha megszállt városból támadnak ránk, gyorsan kikémlelni hogy mi maradt ott, általában keveset vagy semmit hagynak benne, ezzel megkönyitve azt hogy vagy mi vagy egy szövetséges társunk felszabaditsa a megszállt várost: a támadó szétszéled. és az összes fosztott nyersanyag a tengerbe hullik

 

1. soros hajók

Legnagyobb jelentősége ennek a 3 féle hajótípusnak van, ezek állnak az első sorban, közvetlenül pusztítják az ellenség első sorát. 5 négyzetben helyezkednek el, mindegyikbe 10-10 hajó fér. Minden típus külön négyzetbe kerül, egymás mellett harcolhatnak, de sosem egy négyzetben. Ha az ellenséges egységek áttörik az első sort, a morál drasztikusan leesik, és az ellenfél hamar elvérzik, ezért nagyon fontos, hogy mindig elég 1. soros hajót vigyünk, kitartson a harc végéig.


torohajo.png

langhajo.png

evezokerektorohajo.png

 

2. soros hajók

A második soros hajóknak is 3 típusát különböztetjük meg. Ugyanígy 5 négyzetben, 10esével helyezkednek el. Erőben, gyorsaságban és árban ezek is eltérnek,funkciójukban azonban nem, mind a legelőször elérhető ellenséges vonalat támadják, hátulról, csak a búvároktól fenyegetve. Az első sor "feje fölött" átlőve körönként veszítenek muníciójukból, ha elfogy, újabbak állhatnak be (amíg kitart a morál).

ballisztahajo.png

katapulthajo.png

agyuhajo.png

 

Búvárhajó

A csatatéren külön helyet kaptak, a baloldalon 1 négyzetet, 30 férőhellyel. Képes bármelyik hajót támadni, viszont búvárhajó ellen csak búvárhajóval lehet védekezni, mert a többi hajó nem támadja meg. Ha mindkét oldalon jelen van, akkor egymást pusztítják. Ha csak búvárhajóid maradnak, akkor nem nyerhetsz csatát. Ugyan a búvárhajókat nem támadja a többi hajó, de ettől függetlenül csak búvárhajóval nem lehet védekezni vagy támadni. Egyetlen búvárhajó is elég ahhoz, hogy szigeten kívülről érkező szárazföldi egységeket visszafordítsa.
buvarhajo.png

 

Rakétás hajó

 

Hála a fejlesztésnek, tudósaink megoldották, hogy nagy mennyiségű robbanóanyagot tudjunk tárolni fából készült eszközeinkben. Több száz méterrel a víz színe felett a hatalmas robbanás ereje elsöpri az ellenséges hajókat. Az ellenség félhet - nagyon félhet, - ettől a halálos fegyvertől!

raketas-hajo.jpg

 

"légierő": Léghajó hordozó

 

A léghajó hordozó egy hatalmas úszó erőd. A léghajókkal meg tudjuk támadni tengeri ellenfeleinket az égből.

leghajo-hordozo.jpg

Lapátkerekes gyorshajó

 

Egy találmány, ami még Hérónt is ámulatba ejtette: a lapátkerekes gyorshajó egy óriási Hérón-labda energiáját használja a lapátkerék meghajtására, hogy hatalmas erejével és sebességével essen neki az ellenséges hajóknak. A hajó alig igényel legénységet.

lapatkerekes-gyorshajo.jpg

 

 

 

Tippek, ötletek, tanácsok

  • Minden városban célszerű legalább egy hadihajónak lennie, mert akkor szigeten kívülről nem tudnak blokád nélkül megtámadni, visszapattannak. A blokád pedig több időt vesz igénybe, mert a hadihajók lassabbak a kereskedelmi hajóknál (amik a katonákat szállítják), így több időd marad rákészülni.
  • Magad dönthetsz arról, hogy a sereged egy vagy több helyen állomásoztatod, de ha utóbbit választod semmiképpen sem egység fajtánként küld szét őket - mindenhol legyen minden sorba elég katona.
  • A rejtekhelyed és a falad minél magasabbra próbáld felhúzni. A raktáraiddal is sokat segítesz a védelmeden.
  • Ha a szövetségednek nem származik abból előnye, hogy Téged ért megszállást felold, akkor ne tedd - addig sem tud fosztani a támadó, illetve ha megtámadnak, akkor a támadó serege védeni fog. Ugyanakkor sereget ne tarts abban a városban, és ne is gyárts.
  • 50 séf elég a morál fenntartásához, így ennél többet ne feltétlen gyárts - és nagyobb harchoz vidd is ki mindet.
  • A felcser egyelőre felesleges egység, ne pazarold rá az aranyad.
  • Íjász helyett mindig lövészt gyárts (ha már tudsz)
  • Megszállásnál mindig hagyj hátra valamennyi egységet, mert ha fellázadnak ott és elveszíted a várost, akkor a sereged feloszlik és a fosztott nyersanyagot, amivel viszsafelé tartasz, elveszíted.
  • Tengeri csatánál nem növeli a morált, ha újabb hajókat viszünk be - ha többen harcolunk, és megtehetjük, akkor legalább egy körre ki kell vonnunk minden hajónkat, és úgy vissza új egységekkel. (Visszavonásnál természetesen itt is érvényes a plusz egy óra.)
  • Légy aktív, lépj be naponta legalább egyszer a játékba.
  • Ne akarj gyorsan sok telepet, inkább lassabban, de jobban kiépített telepeid legyenek (helytartóra gyűjtögetés vonzó célponttá tehet).
  • Ha fosztani mész, akkor mérd fel mennyibe is kerül ez neked, és ne menj el annyi nyersanyagért amennyiért nem éri meg.
  • Támadásokkal kapcsolatos levelezéseidben ügyelj a normális hangnemre, ha durvulsz nem lesz jobb, sőt bizonyosan csak rosszabb.

 

 

 

 


 

Asztali nézet